22 Ιουλ 2011

Για την θερινή πυροπροστασία: Προτάσεις, θέσεις

(ένα μόνιμα επίκαιρο θέμα)
Ιούλιος 2011

Είμαστε στο μέσο της θερινής περιόδου και η εμπειρία των τελευταίων ημερών πολλαπλασιάζει τις ανησυχίες όλων μας όσον αφορά τον κίνδυνο των πυρκαγιών. Κανείς δεν είχε και δεν έχει αυταπάτες ότι οι πυρκαγιές θα σταματήσουν. Δεν μένει λοιπόν παρά να προετοιμαζόμαστε καθημερινά και να οργανώνουμε τις δυνάμεις μας, η κοινωνία, η αυτοδιοίκηση και η πολιτεία, για την αντιμετώπιση του κινδύνου, με σκοπό κάθε φορά να ελαχιστοποιούμε τα τραγικά αποτελέσματα.

Επιμένουμε ως Οικολόγοι Πράσινοι στον Ενιαίο Φορέα Δασοπροστασίας με [...]προτεραιότητα στην πρόληψη και με τις βασικές αρχές, που περιέγραψε η Διακομματική Επιτροπή της Βουλής πριν από αρκετά χρόνια. Επιμένουμε οι αποφάσεις να λαμβάνονται με βάση τους κανόνες της επιστήμης και όχι όποια άλλα συμφέροντα και αντιλήψεις. Στο ισοζύγιο «πρόληψη – καταστολή», το σύστημα πρέπει να γέρνει προς την πρόληψη, πράγμα που θα βοηθήσει να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Αυτό φυσικά προϋποθέτει, με λίγα λόγια, την ενεργοποίηση της κοινωνίας, την ενημέρωση με όλες τις μορφές, την οργανωμένη παρουσία των εθελοντών και των πυροφυλάκων σ’ αυτούς τους δύο κρίσιμους μήνες, που απoμένουν, σε συνδυασμό με τη συντήρηση του υπάρχοντος οδικού δικτύου και τη δημιουργία υποδομών αντιπυρικής προστασίας στα δάση και τις περιαστικές περιοχές.

Για την οργάνωση της πρόληψης επισημαίνουμε και προτείνουμε τα εξής:
Σε κάθε πόλη και χωριό πρέπει να μελετηθεί και να υλοποιηθεί ΣΧΕΔΙΟ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ με την καταγραφή - αποτύπωση του χώρου ευθύνης και του χάρτη της περιοχής τους, με τους δασικούς δρόμους και την κατάστασή τους από άποψη συντήρησης, με τα πυροφυλάκια, τους κρουνούς, τις υδατοδεξαμενές και τις οργανωμένες ομάδες πυροφυλακής με υπεύθυνους επικεφαλείς δημοτικούς ή κοινοτικούς συμβούλους(όπου φυσικά υπάρχει η δυνατότητα).

Τα Συντονιστικά Όργανα των Δήμων -που σημαίνει ότι πρέπει να συγκροτηθούν και να λειτουργήσουν άμεσα- να ελέγξουν σε κάθε χωριό το ΣΧΕΔΙΟ και να αναλύσουν τις ευθύνες των κατοίκων και των τοπικών παραγόντων, ιδιαίτερα στις περιοχές υψηλής επικινδυνότητας, όπως η Λοκρίδα και ο Δομοκός. Με ευθύνη του κάθε Συντονιστικού να συγκεντρωθούν όλα τα στοιχεία, που αποτελούν τα επί μέρους ΣΧΕΔΙΑ και να ελεγχθούν ως προς την πληρότητα και την επάρκειά τους.

Το Περιφερειακό Συντονιστικό Όργανο πρέπει να γνωρίζει σήμερα ποιες πόλεις και χωριά, ποιοι Δήμοι στην Περιφέρεια διαθέτουν πλήρες ΣΧΕΔΙΟ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ. Κάθε Δήμος πρέπει να γνωρίζει πόσες και ποιες ομάδες εθελοντών λειτουργούν, τους επικεφαλείς με τους αντικαταστάτες τους, στοιχειώδη υποδομή που διαθέτουν, πόσα και πού πυροφυλάκια είναι στελεχωμένα, τους κρουνούς και τις υδατοδεξαμενές σε κάθε περιοχή. Να γνωρίζει πόσες χωματερές υπάρχουν, πού είναι και σε τι κατάσταση η κάθε μια από άποψη δασοπροστασίας. Σε συνεργασία με τον ΟΣΕ να γίνει έλεγχος του σιδηροδρομικού δικτύου και να καθαριστούν τα επικίνδυνα χόρτα κοντά στις ράγες. Το ίδιο με τη ΔΕΗ, να ελεγχθεί το δίκτυό της από την άποψη των βραχυκυκλωμάτων στις δασικές περιοχές. Να ελεγχθούν όλοι οι εγκαταλελειμμένοι σκουπιδότοποι αν πληρούν τους κανόνες αντιπυρικής προστασίας.

Είναι σκόπιμο να σταλεί προς κάθε κατεύθυνση ένα αυστηρό μήνυμα για τους «επαγγελματίες» εμπρηστές, ιδιαίτερα στις περιοχές, που έχουν «καταγραφεί» πυρκαγιές από «άγνωστες αιτίες» και που επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο, είτε είναι για δημιουργία βοσκοτόπων είτε για τη δημιουργία καλλιεργήσιμων εκτάσεων και οικοπέδων.

Να δοθεί προτεραιότητα στη στελέχωση 1-2 πυροφυλακίων σε κάθε Δήμο σε 24ωρη βάση και με πλήρη έλεγχο του χώρου ευθύνης τους, με έμφαση στους χώρους υψηλού κινδύνου και στην ανάπτυξη ενός σχεδίου ενεργοποίησης του δημότη. Αν στελεχωθούν αυτά τα πυροφυλάκια, σε κάθε Δήμο και Περιφερειακή Ενότητα, σε 24ωρη βάση και με διαδημοτική συνεργασία, νομίζουμε ότι καλύπτεται ένας σημαντικός κίνδυνος με σχετικά μικρό κόστος. Τα χρήματα που έχουν δοθεί στους Δήμους από το Υπουργείο Εσωτερικών, να διατεθούν κατά προτεραιότητα στην οργάνωση της πρόληψης. Γι’ αυτό ο κάθε Δήμος θα πρέπει να ανακοινώσει, όπως προβλέπεται άλλωστε, την κατανομή αυτών των δαπανών αναλυτικά.

Η Πυροσβεστική Υπηρεσία να έχει σε καθημερινή βάση πυροσβεστικά οχήματα κοντά στο δάσος. Να έχει χάρτη με όλους τους δασικούς δρόμους που έχουν βατότητα, την καταλληλότητά τους, τους κρουνούς και τις υδατοδεξαμενές σε κάθε περιοχή.

Η Δασική Υπηρεσία να συμμετάσχει στην πρόληψη και την καταστολή κάτω από συγκεκριμένο σχέδιο. Είναι αδιανόητο από το σχέδιο της πρόληψης και της καταστολής να απουσιάζει η Δασική Υπηρεσία εντελώς, λες και δεν είναι δικό της θέμα το δάσος. Έτσι θα μπορούμε να μιλάμε για πλήρη συνεργασία των αρμοδίων υπηρεσιών, μέχρι τη συγκρότηση του Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας.

13 Ιουλ 2011

Οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ
για τον αυτοκινητόδρομο Βόλου - Αντίρριου

Όχι μέσα από την κοιλάδα του Σπερχειού
η χάραξη του αυτοκινητόδρομου «Βόλος – Αντίρριου»

Λαμία, Ιούλιος 2011

Σύμφωνα με πληροφορίες συνεχίζονται οι απαλλοτριώσεις, στο ύψος του Κόμματος, και μέχρι την κοίτη του Σπερχειού, για τη σχεδιαζόμενη χάραξη του αυτοκινητόδρομου Βόλου - Αντίρριου. Ένα έργο, που δεν έχει ακόμα δρομολογηθεί και που [...]δεν έχουν εξεταστεί τα νέα δεδομένα, τα οποία προκύπτουν τόσο από την εμπειρία της κατασκευής των τριών άλλων αξόνων(ΠΑΘΕ, ΣΓΥΤ του ΟΣΕ, Ε65), όσο και από τη σημερινή συγκυρία και την οικονομική δυσκολία εξέλιξης των μεγάλων έργων στη χώρα μας. Ποια είναι, κατά τη γνώμη μας, αυτά τα δεδομένα:
1. Η κατασκευή, και λειτουργία ήδη, του ανισόπεδου κόμβου στο ύψος των Θερμοπυλών για το δρόμο “Θερμοπύλες – Άμφισσα – Πάτρα”, ο οποίος κόμβος δεν υπήρχε, όταν σχεδιαζόταν η αναφερόμενη χάραξη.
2. Το ότι το έργο αυτό δεν έχει ακόμα δρομολογηθεί και δεν έχει μπει στον επίσημο Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό Μεταφορών.
3. Η καταστροφή του πιο εύφορου τμήματος του κάμπου του Σπερχειού, γη υψηλής παραγωγικότητας για τα σημερινά δεδομένα της οικονομίας της χώρας μας και της σημασίας του πρωτογενούς τομέα.
4. Η πλήρης αναστάτωση και η κατάργηση ουσιαστικά της προστατευόμενης περιοχής NATURA 2000, για την οποία έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε σχέση και με τη ζημιά που προκαλεί η διέλευση του Ε65 και της ΣΓΥΤ του ΟΣΕ
5. Και φυσικά το ερώτημα είναι, κατά πόσο πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα σε μια τέτοια εποχή ένας ακόμη κλειστός αυτοκινητόδρομος με τέτοιο κόστος,

Θυμίζουμε ότι στις 10/7/2006 ο τότε Νομάρχης κ Χειμάρας μαζί με τον Δήμαρχο Λαμίας και τον πρόεδρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου είχαν υποβάλει Υπόμνημα προς τον τότε Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ Σουφλιά, όπου, μεταξύ άλλων, ζητούσαν τα εξής: «Η μελέτη του συστήματος των έργων και των ΠΑΘΕ και Ε65, εκπονήθηκε με την παραδοχή ότι ο οδικός άξονας προς Άμφισσα – Αντίρριο μελλοντικά θα ακολουθήσει νέα χάραξη (από την περιοχή της ΠΕΟ Λαμίας – Αθηνών). Η παραδοχή αυτή δεν λαμβάνει υπόψη τη σημερινή σύνδεση του δρόμου με τον ΠΑΘΕ στις Θερμοπύλες. Έχοντας υπόψη τη γεωμορφολογία της περιοχής, ο άξονας προς Άμφισσα – Αντίρριο, να έχει αφετηρία τον Α/Κ Θερμοπυλών»

Ζητούσαν με λίγα λόγια να μην διασχίζει διαγώνια τον παραγωγικό κάμπο του Σπερχειού ο οδικός άξονας/μεγάλος αυτοκινητόδρομος «Βόλου – Αντίρριου», ο οποίος θα ολοκληρώσει την καταστροφή της κοιλάδας και θα πολλαπλασιάσει τα προβλήματα, αυτά που τώρα όλοι διαπιστώνουμε. Πρότειναν ο νέος αυτοκινητόδρομος να αξιοποιήσει τον ανισόπεδο κόμβο των Θερμοπυλών και να ακολουθήσει την υπάρχουσα χάραξη. Αντί γι΄ αυτό δε έχει γίνει απολύτως τίποτα, με αποτέλεσμα να συνεχίζονται κανονικά οι εργασίες των απαλλοτριώσεων και των μελετών που προβλέπονται.

Τα λάθη και οι αστοχίες δεν δικαιολογούνται όταν επαναλαμβάνονται. Είναι υποχρέωσή μας να φέρουμε ξανά τους αρμοδίους προ των ευθυνών τους, πριν είναι αργά, όπως σήμερα λένε ότι είναι αργά για τον Ε65 να συζητάμε οποιαδήποτε βελτίωση της χάραξης.

6 Ιουλ 2011

ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ: Στην εποχή της… «Πράσινης Ανάπτυξης»
ΤΑ ΟΜΟΡΦΑ ΔΑΣΗ, «ΟΜΟΡΦΑ ΚΑΙΓΟΝΤΑΙ»;



Οι φετινές δασικές πυρκαγιές έχουν ξεκινήσει εδώ και μέρες σε διάφορες περιοχές της χώρας και – όπως φαίνεται από δηλώσεις και ανακοινώσεις των αρμοδίων – ο κρατικός μηχανισμός δεν είναι ακόμη έτοιμος να ανταποκριθεί στις αυξημένες, πλέον, ανάγκες δασοπροστασίας.
• Οι τεράστιες καθυστερήσεις και παραλείψεις στις απαιτούμενες ενέργειες, που έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, οδηγούν σήμερα σε ελλείψεις στα εναέρια μέσα πυρόσβεσης, στη συντήρηση και αξιοποίηση των πυροσβεστικών οχημάτων, αλλά και σε υποστελέχωση του Πυροσβεστικού Σώματος, που παρουσιάζεται μειωμένο σε μόνιμο και εποχικό προσωπικό.
• Παρά τα σχετικά αιτήματα προς τα αρμόδια υπουργεία, το εθελοντικό δυναμικό δεν έχει ενισχυθεί και αξιοποιηθεί.
• Οι ενισχύσεις προς την αυτοδιοίκηση για εργασίες πρόληψης δασικών πυρκαγιών υπογράφηκαν μόλις πριν 15 μέρες και δεν είναι βέβαιο πόσο καιρό θα πάρει να σχεδιαστούν και υλοποιηθούν.
• Αβέβαιο είναι και κατά πόσο οι ΟΤΑ είναι σε θέση να εφαρμόσουν τα επιχειρησιακά σχέδια έκτακτων αναγκών σε περίπτωση κινδύνου.
Παράλληλα ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου μας προετοιμάζει ήδη για τα χειρότερα. Με τις δηλώσεις του στη Βουλή για το «τι θέλουμε να είναι δάσος», υποβιβάζει τη δασοπροστασία από θέμα εθνικής σημασίας σε ζήτημα υπό διαπραγμάτευση. Ήδη με την ανάληψη του υπουργείου σηματοδότησε δυστυχώς μια «νέα εποχή» για τα δασικά οικοσυστήματα, με ευνοϊκά μέτρα νομιμοποίησης των αυθαιρέτων αντί για την κατεδάφισή τους και με διαβεβαιώσεις για γρήγορη ανάπτυξη χωρίς περιβαλλοντικά εμπόδια (fast track). Τι κι αν ο ΟΗΕ κηρύσσει το 2011 σε Παγκόσμιο Έτος για τα Δάση και καλεί σε παγκόσμια ευαισθητοποίηση για την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων και την ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής; Η ελληνική κυβέρνηση που κάποτε υποσχόταν «πράσινη ανάπτυξη», τώρα αναβιώνει τη λογική του 1970 για επενδύσεις «εθνικού συμφέροντος» άνευ όρων παντού.
Αναρωτήθηκε άραγε ποτέ ο υπουργός αν νομιμοποιείται πολιτικά και ηθικά να «κάνει στάχτη» τα δασικά οικοσυστήματα στο βωμό μιας κοντόφθαλμης και αδιέξοδης πολιτικής για την κρίση; ;

Η Εκτελεστική Γραμματεία των Οικολόγων Πράσινων
Για περισσότερες πληροφορίες: 6983903061 6932 705289