(ένα μόνιμα επίκαιρο θέμα)
Ιούλιος 2011
Είμαστε στο μέσο της θερινής περιόδου και η εμπειρία των τελευταίων ημερών πολλαπλασιάζει τις ανησυχίες όλων μας όσον αφορά τον κίνδυνο των πυρκαγιών. Κανείς δεν είχε και δεν έχει αυταπάτες ότι οι πυρκαγιές θα σταματήσουν. Δεν μένει λοιπόν παρά να προετοιμαζόμαστε καθημερινά και να οργανώνουμε τις δυνάμεις μας, η κοινωνία, η αυτοδιοίκηση και η πολιτεία, για την αντιμετώπιση του κινδύνου, με σκοπό κάθε φορά να ελαχιστοποιούμε τα τραγικά αποτελέσματα.
Επιμένουμε ως Οικολόγοι Πράσινοι στον Ενιαίο Φορέα Δασοπροστασίας με [...]προτεραιότητα στην πρόληψη και με τις βασικές αρχές, που περιέγραψε η Διακομματική Επιτροπή της Βουλής πριν από αρκετά χρόνια. Επιμένουμε οι αποφάσεις να λαμβάνονται με βάση τους κανόνες της επιστήμης και όχι όποια άλλα συμφέροντα και αντιλήψεις. Στο ισοζύγιο «πρόληψη – καταστολή», το σύστημα πρέπει να γέρνει προς την πρόληψη, πράγμα που θα βοηθήσει να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Αυτό φυσικά προϋποθέτει, με λίγα λόγια, την ενεργοποίηση της κοινωνίας, την ενημέρωση με όλες τις μορφές, την οργανωμένη παρουσία των εθελοντών και των πυροφυλάκων σ’ αυτούς τους δύο κρίσιμους μήνες, που απoμένουν, σε συνδυασμό με τη συντήρηση του υπάρχοντος οδικού δικτύου και τη δημιουργία υποδομών αντιπυρικής προστασίας στα δάση και τις περιαστικές περιοχές.
Για την οργάνωση της πρόληψης επισημαίνουμε και προτείνουμε τα εξής:
Σε κάθε πόλη και χωριό πρέπει να μελετηθεί και να υλοποιηθεί ΣΧΕΔΙΟ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ με την καταγραφή - αποτύπωση του χώρου ευθύνης και του χάρτη της περιοχής τους, με τους δασικούς δρόμους και την κατάστασή τους από άποψη συντήρησης, με τα πυροφυλάκια, τους κρουνούς, τις υδατοδεξαμενές και τις οργανωμένες ομάδες πυροφυλακής με υπεύθυνους επικεφαλείς δημοτικούς ή κοινοτικούς συμβούλους(όπου φυσικά υπάρχει η δυνατότητα).
Τα Συντονιστικά Όργανα των Δήμων -που σημαίνει ότι πρέπει να συγκροτηθούν και να λειτουργήσουν άμεσα- να ελέγξουν σε κάθε χωριό το ΣΧΕΔΙΟ και να αναλύσουν τις ευθύνες των κατοίκων και των τοπικών παραγόντων, ιδιαίτερα στις περιοχές υψηλής επικινδυνότητας, όπως η Λοκρίδα και ο Δομοκός. Με ευθύνη του κάθε Συντονιστικού να συγκεντρωθούν όλα τα στοιχεία, που αποτελούν τα επί μέρους ΣΧΕΔΙΑ και να ελεγχθούν ως προς την πληρότητα και την επάρκειά τους.
Το Περιφερειακό Συντονιστικό Όργανο πρέπει να γνωρίζει σήμερα ποιες πόλεις και χωριά, ποιοι Δήμοι στην Περιφέρεια διαθέτουν πλήρες ΣΧΕΔΙΟ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ. Κάθε Δήμος πρέπει να γνωρίζει πόσες και ποιες ομάδες εθελοντών λειτουργούν, τους επικεφαλείς με τους αντικαταστάτες τους, στοιχειώδη υποδομή που διαθέτουν, πόσα και πού πυροφυλάκια είναι στελεχωμένα, τους κρουνούς και τις υδατοδεξαμενές σε κάθε περιοχή. Να γνωρίζει πόσες χωματερές υπάρχουν, πού είναι και σε τι κατάσταση η κάθε μια από άποψη δασοπροστασίας. Σε συνεργασία με τον ΟΣΕ να γίνει έλεγχος του σιδηροδρομικού δικτύου και να καθαριστούν τα επικίνδυνα χόρτα κοντά στις ράγες. Το ίδιο με τη ΔΕΗ, να ελεγχθεί το δίκτυό της από την άποψη των βραχυκυκλωμάτων στις δασικές περιοχές. Να ελεγχθούν όλοι οι εγκαταλελειμμένοι σκουπιδότοποι αν πληρούν τους κανόνες αντιπυρικής προστασίας.
Είναι σκόπιμο να σταλεί προς κάθε κατεύθυνση ένα αυστηρό μήνυμα για τους «επαγγελματίες» εμπρηστές, ιδιαίτερα στις περιοχές, που έχουν «καταγραφεί» πυρκαγιές από «άγνωστες αιτίες» και που επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο, είτε είναι για δημιουργία βοσκοτόπων είτε για τη δημιουργία καλλιεργήσιμων εκτάσεων και οικοπέδων.
Να δοθεί προτεραιότητα στη στελέχωση 1-2 πυροφυλακίων σε κάθε Δήμο σε 24ωρη βάση και με πλήρη έλεγχο του χώρου ευθύνης τους, με έμφαση στους χώρους υψηλού κινδύνου και στην ανάπτυξη ενός σχεδίου ενεργοποίησης του δημότη. Αν στελεχωθούν αυτά τα πυροφυλάκια, σε κάθε Δήμο και Περιφερειακή Ενότητα, σε 24ωρη βάση και με διαδημοτική συνεργασία, νομίζουμε ότι καλύπτεται ένας σημαντικός κίνδυνος με σχετικά μικρό κόστος. Τα χρήματα που έχουν δοθεί στους Δήμους από το Υπουργείο Εσωτερικών, να διατεθούν κατά προτεραιότητα στην οργάνωση της πρόληψης. Γι’ αυτό ο κάθε Δήμος θα πρέπει να ανακοινώσει, όπως προβλέπεται άλλωστε, την κατανομή αυτών των δαπανών αναλυτικά.
Η Πυροσβεστική Υπηρεσία να έχει σε καθημερινή βάση πυροσβεστικά οχήματα κοντά στο δάσος. Να έχει χάρτη με όλους τους δασικούς δρόμους που έχουν βατότητα, την καταλληλότητά τους, τους κρουνούς και τις υδατοδεξαμενές σε κάθε περιοχή.
Η Δασική Υπηρεσία να συμμετάσχει στην πρόληψη και την καταστολή κάτω από συγκεκριμένο σχέδιο. Είναι αδιανόητο από το σχέδιο της πρόληψης και της καταστολής να απουσιάζει η Δασική Υπηρεσία εντελώς, λες και δεν είναι δικό της θέμα το δάσος. Έτσι θα μπορούμε να μιλάμε για πλήρη συνεργασία των αρμοδίων υπηρεσιών, μέχρι τη συγκρότηση του Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας.