24 Σεπ 2008

ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ
μέλος του ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ
www.ecogreens.gr email: ecogreen@otenet.gr
Αθήνα: Κολοκοτρώνη 31,10562,τηλ.210.3241001,fax 210 3241825
Θεσσαλονίκη:Φιλίππου 51,54631,τηλ.2310.222503,fax 2310.421196

ΑΣΩΠΟΣ: ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ
Ερωτήματα θέτουν στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία οι Οικολόγοι Πράσινοι


Με την ευκαιρία της δημόσιας έκκλησης που απευθύνει η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις Κυβερνητικές Υπηρεσίες και σε οργανώσεις Πολιτών της περιοχής για συμμετοχή σε δράσεις προστασίας περιβάλλοντος, οι Οικολόγοι Πράσινοι απευθύνουν δημόσια στην ΕΑΒ, στις αρχές και στην τοπική κοινωνία τέσσερα ερωτήματα σχετικά με:
 τη ρύπανση της ευρύτερης περιοχής του Ασωπού και τον επιμερισμό ευθυνών,
 την υποχρέωση ανάληψης του κόστους καθαρισμού – εξυγίανσης της περιοχής από όσους έχουν συμβάλει στη ρύπανση της με εξασθενές χρώμιο και άλλες επικίνδυνες και τοξικές ουσίες,
 τα σχέδια της ΕΑΒ για τον αποχρωματισμό 94 αεροσκαφών F-16 της Lockheed Martin.
 τον ορισμό της «πράσινης ανάπτυξης» σύμφωνα με την ΕΑΒ.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι ζητάμε για την περιοχή του Ασωπού:
 την εκπόνηση αναλυτικής υδρογεωλογικής μελέτης που θα αποτυπώνει την έκταση της ρύπανσης, θα χαρακτηρίζει τους κύριους ρύπους και τις τάσεις μεταφοράς τους στα υπόγεια νερά, συνεχή παρακολούθηση της ποιότητας και ποσότητας των νερών,
 πληροφόρηση της τοπικής κοινωνίας, διαβούλευση με τους πολίτες για τη βιώσιμη διαχείριση των νερών καθώς και την αποκατάσταση σταδιακά και το αργότερο μέχρι το 2015 της καλής κατάστασης των υπόγειων, επιφανειακών και παράκτιων νερών που έχουν επιβαρυνθεί
 ένα Περιβαλλοντικό Σχέδιο με χρονοδιαγράμματα, τεχνικές απαιτήσεις και κόστος εφαρμογής για τον καθαρισμό της περιοχής και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος.
 συγκεκριμένες απαντήσεις για το ποιοι είναι υπεύθυνοι για τη ρύπανση και σε ποιο βαθμό, ώστε να κληθούν να πληρώσουν το κόστος της αποκατάστασης.

Η Γραμματεία των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ
Πληροφορίες: Μαρία Βιτωράκη, τηλ. 6977523766 (Θεματική Ομάδα «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ»)


Πιο αναλυτικά

Τέσσερα ερωτήματα που ζητούν ξεκάθαρες απαντήσεις
θέτουν οι Οικολόγοι Πράσινοι στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία


Εντύπωση μας δημιούργησε η ανοικτή επιστολή της ΕΑΒ με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος με τίτλο ΚΟΙΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ – ΕΝΑΣ ΣΤΟΧΟΣ «Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΗΚΟΝ ΟΛΩΝ», όπως επίσης και η πρόσφατη ανακοίνωσή της για διοργάνωση ημερίδας για την «Πράσινη Ανάπτυξη» στις 25/9, με την οποία η βιομηχανία απευθύνει πρόσκληση προς κάθε ενδιαφερόμενο για συμμετοχή στην πρωτοβουλία της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας για «Πράσινη Ανάπτυξη» της ευρύτερης περιοχής του Ασωπού ποταμού.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι απευθύνουν δημόσια στην ΕΑΒ, στις αρχές και στην τοπική κοινωνία τέσσερα ερωτήματα που ζητούν ξεκάθαρες και συγκεκριμένες απαντήσεις:

Ερώτημα 1: Πώς ορίζει η ΕΑΒ τον όρο «πράσινη ανάπτυξη»; Συμφωνεί η ΕΑΒ με τις παρακάτω θέσεις;

Βιώσιμη Ανάπτυξη ορίστηκε στην Έκθεση της Παγκόσμιας Επιτροπής για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη «Το Κοινό μας Μέλλον” (γνωστή και ως «Έκθεση Brundtland”) που δημοσιεύτηκε το 1987, ως:
«Η Ανάπτυξη που ικανοποιεί τις ανάγκες των σύγχρονων γενεών χωρίς να υπονομεύει την ικανότητα των επερχόμενων γενεών να ικανοποιήσουν τις δικές του ανάγκες».
Αειφορική λοιπόν χρήση περιβαλλοντικών πόρων σημαίνει ότι η σύγχρονη γενιά χρησιμοποιεί νερά, εδάφη, και οικοσυστήματα με τέτοιο τρόπο που εξασφαλίζει την επάρκεια και καλή ποιότητα αυτών των πόρων εις το διηνεκές.

Πόσο πολύ απέχει η ανάπτυξη που ακολουθείται στις περιοχές του Ασωπού ποταμού από το να χαρακτηριστεί «Βιώσιμη»;
• Μετά από τέσσερις δεκαετίες συνεχιζόμενης ρύπανσης από ανεξέλεγκτη διάθεση βιομηχανικών αποβλήτων, στερεών, υγρών και αέριων, έχει πλέον ξεπεραστεί η φέρουσα ικανότητα των νερών, εδαφών και της ατμόσφαιρας και των οικοσυστημάτων της περιοχής, η φυσική τους ικανότητα για αυτό-καθαρισμό και συγκράτηση της ρύπανσης ενώ έχει συσσωρευτεί πλέον σημαντική ποσότητα ρύπων που δεν διασπώνται. Η ρύπανση έχει επεκταθεί σε ευρύτερες περιοχές μέχρι και το νότιο Ευβοϊκό.
• Η ακραία υποβάθμιση που βιώνουμε σήμερα στις περιοχές του Ασωπού δεν αφορά μόνο στο περιβάλλον και στην ανθρώπινη υγεία αλλά και στον κοινωνικό ιστό και στην οικονομία της περιοχής.
• Δεν είναι μέχρι σήμερα επακριβώς γνωστή η έκταση της ρύπανσης των νερών, εδαφών και της ατμόσφαιρας αλλά και το ποιοι είναι υπεύθυνοι και σε ποιο βαθμό. Δηλαδή δεν έχει γίνει ανάληψη ευθύνης για την περιβαλλοντική ζημιά και επιμερισμός του κόστους για την αποκατάσταση της βλάβης που έχει προκληθεί. Τα παραπάνω αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή της Αρχής «ο Ρυπαίνων Πληρώνει» που πρακτικά σημαίνει να αναληφθεί άμεσα από όσους έχουν προκαλέσει τη ρύπανση το πλήρες κόστος αποκατάστασης και εξυγίανσης της περιοχής. Τα πρόστιμα που επιβάλλει το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν συνάδουν με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει για την αποκατάσταση της περιβαλλοντικής ζημιάς» αλλά περισσότερο μάλλον εξυπηρετούν τους ρυπαίνοντες (ο ρυπαίνων πληρώνει για να συνεχίσει να ρυπαίνει).
• Οι σοβαρές επιπτώσεις της ρύπανσης στην Ανθρώπινη Υγεία δεν έχουν εκτιμηθεί μέχρι σήμερα. Κανείς δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για τη βλάβη που έχει προκληθεί στην Ανθρώπινη Υγεία.

Ερώτημα 2: Ποιο είναι το μερίδιο της ευθύνης που αναλογεί στην ΕΑΒ για την περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική υποβάθμιση των περιοχών του Ασωπού ποταμού;

Η ΕΑΒ μέσω της παραγωγικής της διαδικασίας παράγει επικίνδυνα απόβλητα, υγρά, στερεά και αέρια, μεταξύ αυτών και το τοξικό εξασθενές χρώμιο. Δεν είναι όμως δημόσια γνωστό ποιες κατηγορίες και τι ποσότητες αποβλήτων παράγονται από την ΕΑΒ και πως γίνεται η διαχείρισή τους.
ΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΚΑΛΟΥΝ ΤΗΝ Ε.Α.Β. ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ:
• Κατηγορίες και ποσότητες ανά κατηγορία επικίνδυνων πρώτων υλών που χρησιμοποιεί στην παραγωγική της διαδικασία.
• Κατηγορίες και ποσότητες ανά κατηγορία επικίνδυνων και μη επικίνδυνων αποβλήτων καθώς και αέριων ρύπων που προκύπτουν από την παραγωγική διαδικασία.
• Τεχνολογίες διαχείρισης των παραγόμενων επικίνδυνων και άλλων αποβλήτων.
• Τεχνολογίες Διαχείρισης και Μείωσης Αέριων Ρύπων.
• Τεχνολογίες Μείωσης και Διαχωρισμού Αποβλήτων.
• Διαχρονική Μεταβολή των χρησιμοποιούμενων Επικίνδυνων Πρώτων Υλών.
• Διαχρονική Μεταβολή των Παραγόμενων Αποβλήτων (επικίνδυνων και μη) και Αέριων ρύπων

Όπως έδειξαν οι περιβαλλοντικοί έλεγχοι του ΥΠΕΧΩΔΕ στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ κατά την περίοδο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2007 (δημοσίευση Φεβρουάριος 2008): «Η διαχείριση της παραγόμενης ιλύος από τη μονάδα επεξεργασίας βιομηχανικών αποβλήτων (χρωμιούχων, κυανιούχων, όξινων/ αλκαλικών κ.α) των εγκαταστάσεων της εταιρείας, δεν γινόταν σύμφωνα με τα οριζόμενα στον όρο Δ.3.10. της με αρ. πρωτ: 157012 / 23-11-2006 Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων και την ισχύουσα νομοθεσία για τη διαχείριση των επικινδύνων αποβλήτων. Εν προκειμένω η ιλύς είναι εκτεθειμένη στις καιρικές συνθήκες και δεν υπάρχει περιμετρική τάφρος».
Επίσης σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το ΥΠΕΧΩΔΕ για την ίδια περίοδο: “Τα λουτρά επιμεταλλώσεων σε αντίθεση με τα οριζόμενα στην παρ. Δ.1.3 (β) της (11) σχετικής Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων δεν καλύπτονταν επαρκώς με πλαστικά σφαιρίδια.”
Εξαιτίας των παραπάνω επιβλήθηκε στην ΕΑΒ πρόστιμο ύψους 150.000 ευρώ.
Το παραπάνω πρόστιμο τι άλλο μπορεί να σημαίνει παρά το ότι η ΕΑΒ αποτυγχάνει να εφαρμόσει την επιβαλλόμενη περιβαλλοντική νομοθεσία, πόσο μάλλον να εφαρμόσει εναλλακτική πράσινη τεχνολογία που θα στοχεύει στη μείωση των παραγόμενων αποβλήτων με βάση την αρχή της Πρόληψης;

Ερώτημα 3: Ποιές είναι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη λειτουργία της νέας μονάδας Ξηρού Αποχρωματισμού της ΕΑΒ που θα χρησιμοποιηθεί για την αναβάθμιση 94 μαχητικών αεροσκαφών F-16;

Οι Οικολόγοι Πράσινοι αντιτάσσονται στη λογική της στρατιωτικής ισχύος και επιδιώκουν δραστική μείωση των εξοπλιστικών προγραμμάτων, καθώς η Ελλάδα έχει από τα υψηλότερα ποσοστά στρατιωτικών δαπανών. Επιπλέον, είναι γνωστό ότι σε παγκόσμια κλίμακα, σε αναπτυγμένες χώρες γίνονται προσπάθειες αντικατάστασης ρυπογόνων δραστηριοτήτων και αυτό είναι αποτέλεσμα της εισαγωγής αυστηρότερης περιβαλλοντικής Νομοθεσίας αλλά και του ανερχόμενου περιβαλλοντικού και Πράσινου Κινήματος.
Πρόσφατα ανατέθηκε στην ΕΑΒ (Απρίλιος 2007) το πρόγραμμα Common Configuration Implementation Program/ STAR για την αναβάθμιση από την ΕΑΒ 94 μαχητικών αεροσκαφών F-16. Σε δελτίο τύπου της ΕΑΒ διαβάσαμε ότι σε συνεργασία και με εξ ολοκλήρου χρηματοδότηση της Lockheed Martin κατασκευάστηκε νέα Μονάδα Ξηρού Αποχρωματισμού Αεροσκαφών με τη μέθοδο των Πλαστικών Σφαιριδίων (Plastic Media Blasting). H τεχνολογία αυτή προβάλλεται ως πράσινη και φιλική στο περιβάλλον (και ίσως είναι καλύτερη αν συγκριθεί με παλαιότερες τεχνολογίες). Όμως η ΕΑΒ οφείλει να δώσει στη δημοσιότητα στοιχεία για την πρόσθετη περιβαλλοντική επιβάρυνση (μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων) που προέρχεται από τη λειτουργία της νέας μονάδας.
Η εταιρεία Lockheed Martin στις ΗΠΑ θεωρήθηκε υπεύθυνη για τη ρύπανση εδαφών και υπόγειων νερών από εξασθενές χρώμιο σε διάφορες περιοχές των ΗΠΑ. Αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τη ρύπανση η συγκεκριμένη εταιρεία έχει δαπανήσει εκατομμύρια δολάρια για την εξυγίανση ρυπασμένων νερών και εδαφών σε χώρους λειτουργίας της. Πρόσφατα, όπως δημοσιεύτηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 2008 στο GlendaleNewsPress.com (http://www. glendalenewspress.com/articles/2008/09/09/news/gnp-chromium09.txt), η εταιρεία Lockheed Martin ανέλαβε να χρηματοδοτήσει μαζί με άλλες εταιρείες πρόγραμμα εξυγίανσης υπόγειων νερών στην περιοχή Glendale της Καλιφόρνια, ενώ καταβάλλει μαζί με άλλες εταιρείες ΣΕ ΕΤΗΣΙΑ ΒΑΣΗ 2.7 εκ. δολάρια για την λειτουργία της μονάδας επεξεργασίας νερού στην περιοχή, για να έχουν καθαρό νερό οι κάτοικοι.
Άραγε τα παραπάνω γιατί δεν εφαρμόζονται και στην περίπτωση της λεκάνης του Ασωπού;
Στην εποχή, λοιπόν, που οι άλλες χώρες παίρνουν πρωτοβουλίες πρόληψης της ρύπανσης και αποκατάστασης των ρυπασμένων χώρων εμείς δεχόμαστε να φιλοξενήσουμε ρυπογόνες μονάδες, και μάλιστα το γεγονός αυτό το χαρακτηρίζουμε «μεγάλη επιτυχία» γιατί θα «συμβάλλει στην τοπική ανάπτυξη»; Ανάπτυξη, όμως, με τι κόστος για το περιβάλλον, την ανθρώπινη υγεία και τις λοιπές οικονομικές δραστηριότητες της περιοχής (τουρισμό, γεωργία, κτηνοτροφία);

Ερώτημα 4; Τι πρωτοβουλίες έχετε αναλάβει μέχρι σήμερα και με τι αποτελέσματα για την εξυγίανση και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος της περιοχής όπως επιβάλει η εφαρμογή της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας για την Περιβαλλοντική Ευθύνη;

Η Γραμματεία των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ
Πληροφορίες Μαρία Βιτωράκη, τηλ. 6977523766 (Θεματική Ομάδα «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ»)

29 Αυγ 2008

ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ
μέλος του ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
http://oikologoi-prasinoi-fthiotidas.blogspot.com
email: sstamell@otenet.gr

Για την εναλλακτική διαχείριση
των αποβλήτων εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων


28.08.08
Είναι στην επικαιρότητα αυτές τις μέρες στο Νομό μας το σοβαρό θέμα των λατομείων, αλλά και το ακόμα σοβαρότερο θέμα της Διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων και τους περιβόητους Χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων Χ.Υ.Τ.Υ (ή Χ.Υ.Τ.Α όπως επιμένουν να τους ονομάζουν ορισμένοι) Και στα δύο θέματα αναδεικνύεται το μεγαλείο της ανεπάρκειας της δημόσιας διοίκησης, οι προχειρότητες, οι σκοπιμότητες, τα κλωθογυρίσματα και οι παλινδρομήσεις.

Δεκατέσσερα χρόνια δεν έγινε κατορθωτό να λειτουργήσει η λατομική περιοχή στη Λαμία. Έγινε πριν λίγες μέρες η περίφημη δημοπράτηση των νέων λατομικών θέσεων με τέτοια προχειρότητα, που ακόμα και οι ίδιοι αμφισβήτησαν την εγκυρότητα της δημοπρασίας αναφερόμενοι στην πολυπλοκότητα της νομοθεσίας. Με αποτέλεσμα να πέσουν βροχή οι ενστάσεις και οι προσφυγές, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο.

Εδώ και χρόνια λέμε ότι, αν μέχρι τέλους του 2008 δεν λειτουργήσουν οι ΧΥΤΥ, θα αρχίσουν τα πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ορισμένοι επιμένουν να ονομάζουν ΧΥΤΑ τον σκουπιδότοπο της Λαμίας ενώ πρόκειται για μια επικίνδυνη χωματερή. Κάθε τρεις και λίγο γεμίζει η πόλη της Λαμίας με επικίνδυνους καπνούς και διοξίνες από την καύση των σκουπιδιών και βέβαια δεν ξέρουμε κατά πόσο προστατεύεται και ο υπόγειος υδροφόρος.

Δεν θα αναλύσουμε εδώ τις θέσεις μας για τα δύο αυτά σοβαρά θέματα. Είναι άλλωστε γνωστές. Θα αναφερθούμε σε μια άλλη πλευρά των καθυστερήσεων, που αφορά στη διαχείριση και την ανακύκλωση των υλικών από εκσκαφές, κατεδαφίσεις και οικοδομές (μπάζα) και η οποία σχετίζεται άμεσα με το τεράστιο θέμα των λατομείων.

Οι ποσότητες αυτής της κατηγορίας των αποβλήτων, σύμφωνα με μελέτες, σε επίπεδο χώρας ξεπερνούν τους 6-10.000.000 τόνους ετησίως (για σύγκριση, των οικιακά απορρίμματα φθάνουν περίπου τους 5.500.000 τόνους) χωρίς να υπολογίζονται οι ποσότητες από εκσκαφές, που είναι έτσι κι αλλιώς άμεσα αξιοποιήσιμα υλικά. Ανάλογες είναι οι ποσότητες σε επίπεδο νομού. Τα υλικά που συνήθως περιέχονται στα απόβλητα έργων κατασκευής και κατεδάφισης είναι συνήθως γενικά αδρανή υλικά, μπετόν, ξύλο, μέταλλα, γύψος και γυψοσανίδες, γυαλί, τζάμια, άσφαλτος, πήλινα τούβλα, πλαστικά και μονωτικά υλικά. Ως προϊόντα μετά την επεξεργασία λαμβάνονται ανακτώμενος χάλυβας, ξύλο, αλουμίνιο, γυαλί, αδρανές υλικό, εδαφικό υλικό, εδαφοβελτιωτικό και κηπόχωμα Η ανακύκλωσή τους βέβαια έχει ευεργετικά αποτελέσματα σε σχέση τόσο με τη μείωση της ανεξέλεγκτης απόρριψής τους (μπάζα παντού) όσο και με την μείωση της πίεσης, που ασκείται πάνω στο περιβάλλον, από την εξόρυξη ή αφαίρεσή τους από ποτάμια και άλλες περιοχές. Στις χώρες της Ε.Ε. κατά μέσο όρο ανακυκλώνεται σήμερα ποσοστό περίπου 30% των οικοδομικών απορριμμάτων. Στην Ελλάδα το ποσοστό δεν ξεπερνά το 5%.

Το ότι υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον από οικονομικούς παράγοντες φαίνεται και από το γεγονός ότι έχουν κατατεθεί δεκάδες αιτήσεις για κατασκευή μονάδων ανακύκλωσης μπαζών στην Επιτροπή Παρακολούθησης Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΕΠΕΔ) Απορριμμάτων (επιτροπή, που έχει δημιουργηθεί με βάση τον νόμο 2939/01). Δυστυχώς όμως το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει καθυστερήσει απαράδεκτα στην προώθηση του έτοιμου από το 2003 Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για την υποχρέωση Εναλλακτικής Διαχείρισης των Αποβλήτων αυτών, κάτι που θα οδηγούσε αμέσως στην προώθηση επενδύσεων δεκάδων μονάδων ανακύκλωσης υλικών από κατεδαφίσεις και οικοδομές γενικά (κυρίως από εταιρίες που σχετίζονται έτσι και αλλιώς με το χώρο των κατασκευών) και την παραγωγή πρώτων υλών μέσω της ανακύκλωσης. Το αποτέλεσμα είναι, αυτό που όλοι παρατηρούμε καθημερινά στους περισσότερους δήμους. Να αυξηθούν δηλαδή οι απορρίψεις τέτοιων μπαζών ανεξέλεγκτα στο περιβάλλον.

Η λειτουργία μονάδων Εναλλακτικής Διαχείρισης των Αποβλήτων από εκσκαφές και κατεδαφίσεις και η διείσδυση προϊόντων ανακύκλωσης στην αγορά αδρανών υλικών θα συμβάλλει στην βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος. Εξοικονομούνται πολύτιμοι χώροι Υγειονομικής Ταφής με τη μείωσης της ποσότητας αποβλήτων και παρατείνεται ο χρόνος ζωής τους. Περιορίζεται η ανεξέλεγκτη απόρριψη αδρανών αποβλήτων και η αντίστοιχη περιβαλλοντική επιβάρυνση. Μειώνεται η κατανάλωση ενέργειας και εξοικονομούνται πολύτιμοι φυσικοί πόροι με την ορθολογική χρήση τους, που διαφορετικά θα εξορύσσονταν, με θετικές επιπτώσεις όσον αφορά στις πληγές στις λατομικές περιοχές και αλλού.

Υπάρχει λοιπόν ανάγκη άμεσης δραστηριοποίησης των φορέων, και ιδιαίτερα των δήμων και της ΤΕΔΚ, για την εφαρμογή του νόμου 2939/01 και την πίεση για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για να αλλάξει το τοπίο στη διαχείριση και αυτών των αποβλήτων.



Πληροφορίες: Στέφανος Σταμέλλος 6977261256

30 Ιουλ 2008

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ Η ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΑ ΜΕΤΑΛΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΟΙΤΗ

Τον τελευταίο καιρό μεταλλευτική εταιρεία προσπαθεί να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην Οίτη, σε δάση και δασικές εκτάσεις, δημόσιες και ιδιωτικές, ακόμα και μέσα στον Εθνικό Δρυμό, σε προστατευόμενες περιοχές από το ΝΑΤURA 2000 και Ευρωπαϊκές Οδηγίες για την προστασία των πτηνών, αλλά και κοντά σε χωριά και αρχαιολογικούς χώρους.

Σας παρακαλούμε να υπογράψετε, αν δεν το έχετε κάνει ήδη, και να προωθήσετε το κείμενο συγκέντρωσης υπογραφών, που είναι στη διεύθυνση :http://www.gopetition.com/online/19993.html



και λέμε OXI μεταλλεία στο βουνό της Οίτης.

Προωθήστε το στις δικές σας λίστες e-mail.

http://www.e-ecology.gr
ΟΧΙ ΜΕΤΑΛΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΟΙΤΗ!

Η ΟΙΤΗ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΓΚΙΩΝΑ!

29 Ιουλ 2008

Απαράδεκτη η κατάσταση
στον οικισμό του Αγίου Δημητρίου Καινουρίου

ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
Πλούτωνος 1 35100 Λαμία
Τηλ 2231021007 6977261256
e-mail: sstamell@otenet.gr
http://oikologoi-prasinoi-fthiotidas.blogspot.com


Απαράδεκτη κατάσταση σε εγκαταλειμμένο λατομείο
στον Άγιο Δημήτριο Καινουρίου


Επισκεφθήκαμε πρόσφατα, ύστερα από ενημέρωση των κατοίκων, τον οικισμό του Αγίου Δημητρίου Καινουρίου Φθιώτιδας, ο οποίος βρίσκεται στο 181 χιλ της Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Η εικόνα που αντικρίσαμε είναι απαράδεκτη εξ αιτίας των “έργων” της κατασκευαστικής εταιρείας “ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΑΤΕ”, η οποία, σύμφωνα με τον σχετικό φάκελο, ήταν υπεργολάβος του αναδόχου του έργου και η οποία, για διάφορους λόγους, έχει σταματήσει τις δραστηριότητές της.

Η Εταιρεία, προφανώς κατόπιν αδείας και εγκεκριμένης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, έκανε εξόρυξη αδρανών υλικών από το βουνό, που είναι νότια του οικισμού, σε ελάχιστη απόσταση από τα σπίτια και μέσα στη λεκάνη απορροής του χειμάρρου. Για την προσέγγιση στον τόπο εξόρυξης άνοιξε δρόμο και μάλιστα μέσα στο χώρο που προυπήρχε η παλιά χωματερή του δήμου Καμένων Βούρλων. Πολύ κοντά στα σπίτια η Εταιρεία εγκατέστησε τριβείο για την παραγωγή αδρανών υλικών.

Εγκαταλείποντας το έργο η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΑΤΕ, εγκατέλειψε και τα “έργα” της στο λατομείο για κακή τύχη των κατοίκων, με σκοπό τη …“φυσική αποκατάσταση” του τοπίου. Εγκατέλειψε μηχανήματα, μπουλντόζες, μηχανήματα εκσκαφής, το τριβείο και διάφορα παλιοσίδερα και σκουπίδια. Καμία μέριμνα Αποκατάστασης του Περιβάλλοντος δεν έχει ληφθεί, που ασφαλώς θα προβλεπόταν στην ΜΠΕ. Αντίθετα μάλιστα, ο χείμαρρος σε πρόσφατη πλημμύρα του “ανέδειξε”, λόγω των “έργων” του λατομείου, και τα σκουπίδια της χωματερής, τα οποία παρέσυρε και έκλεισε σχεδόν τον αγωγό, που παροχετεύει τα νερά κάτω από την Εθνική Οδό, με σκουπίδια και φερτά.

Επειδή ο κίνδυνος των κατοικιών και της ίδιας της ζωής και της υγείας των κατοίκων είναι εμφανής, επειδή η απαξίωση των περιουσιακών τους στοιχείων και η υποβάθμιση του περιβάλλοντος και του φυσικού τοπίου είναι ορατή κι επειδή κανείς από μας σήμερα δεν μπορεί να αδιαφορεί στη βάναυση διαχείριση του περιβάλλοντος, ρωτάμε τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, της Περιφέρειας και του ΥΠΕΧΩΔΕ:

α. Αν τηρούνται οι αποστάσεις από τον υπάρχοντα οικισμό και από τον παρακείμενο χείμαρρο, που προβλέπει ο νόμος περί Εκμετάλλευσης Λατομείων Αδρανών Υλικών, και αν η εξόρυξη γίνονταν “σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης και της τεχνικής” που ορίζει ο νόμος, κι αν όχι, ποια Υπηρεσία είχε την ευθύνη, στην οποία μπορεί κανείς να ζητήσει ευθύνες.

β. Αν είχε κατατεθεί Εγγυητική Επιστολή Αποκατάστασης Περιβάλλοντος από την Εταιρεία και ποιο είναι το ύψος της.

γ. Αν η νέα Εταιρεία, η οποία ανέλαβε την αποπεράτωση του έργου, ανέλαβε και τις υποχρεώσεις της ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗΣ ΑΤΕ, σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση

δ. Σε κάθε περίπτωση “τι μέλει γενέσθαι” για την Αποκατάσταση του Περιβάλλοντος του χώρου του Λατομείου και πώς αντιμετωπίζουν οι Υπηρεσίες τους πιθανούς κινδύνους της ζωής και της υγείας καθώς και των περιουσιακών στοιχείων των κατοίκων του οικισμού.