18 Φεβ 2011

Συνέντευξη του Μιχάλη Τρεμόπουλου στη Θεσσαλονίκη

Γραφείο του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Μιχ. Τρεμόπουλου
18.2.2011

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
Τοποθετήσεις σε τρέχοντα ζητήματα σε συνέντευξη Τύπου του Μ. Τρεμόπουλου

Οι Έλληνες πολίτες βρίσκονται ανάμεσα στις συμπληγάδες μια κυβερνητικής πολιτικής λογιστικής, εξαρτημένης, κοντόθωρης και μιας πολιτικής στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με μειωμένες ικανότητες, διαπλεκόμενη κι αδιαφανή, τόνισε σήμερα ο ευρωβουλευτής και περιφερειακός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος.

Στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε, αναφέρθηκε σε[...] θέματα της τρέχουσας πολιτικής επικαιρότητας με ιδιαίτερη αναφορά στην αποτυχημένη διαχείριση αποκατάστασης της λίμνης Κορώνειας, το αδιέξοδο πολιτικό σκηνικό και το ενδεχόμενο των πρόωρων εκλογών, την επέτειο των 25 χρόνων από το μεγαλύτερο βιομηχανικό ατύχημα στην Ελλάδα, την πυρκαγιά στις δεξαμενές της Jet Oil στη Θεσσαλονίκη, την ανάγκη μεταρρύθμισης της Συνθήκης Δουβλίνο ΙΙ και την εφαρμογή ρεαλιστικής ευρωπαϊκής πολιτικής για τη μετανάστευση, την τρόικα, την πιθανότητα εκλογών, την απαξίωση των πολιτικών, τη διαφθορά, τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων, το νέο τοπίο στα ΜΜΕ, κ.α θέματα πολιτικού και τοπικού χαρακτήρα.

Μερικά αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις - απαντήσεις του Μ. Τρεμόπουλου:

Για την Κορώνεια

Σχετικά με την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την καταστροφή της λίμνης Κορώνεια, και την παρουσία αρμόδιου κλιμακίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, ο Μ. Τρεμόπουλος αναφέρθηκε στις επανειλημμένες προειδοποιήσεις που είχε κάνει ο ίδιος, με πολλαπλές ερωτήσεις και υπομνήματα προς το ευρωκοινοβούλιο και την Κομισιόν. Η κακοδιοίκηση, οι καθυστερήσεις και οι ανατροπές του Σχεδίου Αποκατάστασης είχαν τεκμηριωθεί έγκαιρα και οι εκκλήσεις για αναθεώρηση ήταν έντονες και προς τη Νομαρχία και προς την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο ωστόσο, έδειξε αμηχανία. Ο κ. Ψωμιάδης δήλωνε ότι «όλα πάνε καλά» και ότι «οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι μας δίνουν συγχαρητήρια», ενώ κατηγορούσε όσους του ασκούσαν κριτική. Τώρα που οι καταγγελίες επιβεβαιώθηκαν και η Επιτροπή αποφάσισε να μην ανανεώσει, προς το παρόν, τη συγχρηματοδότηση για το σχέδιο δράσης στη λίμνη, ρίχνει αλλού τις ευθύνες.

Όπως δήλωσε ο ευρωβουλευτής, αυτό ήταν κάτι το οποίο αναμέναμε και είχαμε δηλώσει από πέρυσι ότι θα γίνει. Ωστόσο, δεν παύει να αποτελεί ένα ακόμη περιστατικό πολιτικού εξευτελισμού της χώρας μας, το οποίο θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν είχαν εισακουστεί οι εκκλήσεις μας. Υπενθυμίζεται ότι ο Μ. Τρεμόπουλος έχει απευθύνει πρόσφατα έκκληση προς την κ. Μπιρμπίλη και προς τον Πρωθυπουργό για να συζητηθούν εναλλακτικές λύσεις και για να αναληφθεί μια πρωτοβουλία από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό για την κήρυξη της περιοχής Κορώνειας - Βόλβης ως περιοχής κατεπείγουσας εθνικής προτεραιότητας για την εφαρμογή οικολογικών παρεμβάσεων και ενός ολοκληρωμένου οικολογικού προτύπου παραγωγής.

Για την κρίση σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο -Κορώνεια

Βρισκόμαστε στο μέσον μιας κρίσης, μιας κρίσης συστημικής, η οποία σε χώρες με διαρθρωτικά προβλήματα όπως η Ελλάδα, με γνωστές αδυναμίες, έχει πάρει μια ιδιαίτερα σκληρή μορφή για τους πολίτες. Τα μέτρα που οι Κυβερνήσεις υιοθετούν κι εφαρμόζουν είναι η γνωστή νεοφιλελεύθερη συνταγή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, είναι η πολιτική που επιβάλλεται πλειοψηφικά σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή οι σοσιαλδημοκρατικές Κυβερνήσεις εδώ και χρόνια δεν έχουν όραμα και εναλλακτική πρόταση, εφαρμόζουν τις ίδιες συνταγές που και οι άλλες γνήσια νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις εφαρμόζουν.

Έτσι, λοιπόν, οι Έλληνες πολίτες βρίσκονται στο μέσον της κρίσης κι έχουν να αντιμετωπίσουν συμπληγάδες και σε κεντρικό και σε τοπικό επίπεδο. Κεντρικά έχουν μια κυβερνητική πολιτική λογιστική, εξαρτημένη, κοντόθωρη. Ταυτόχρονα, στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, απ’ ότι καταλαβαίνουμε, θα συνεχισθεί και πάλι μια πολιτική με μειωμένες ικανότητες, διαπλεκόμενη κι αδιαφανής.

Aυτή η πολιτική έχει φέρει σήμερα για πολλοστή φορά τους Ελεγκτές για να δουν τι συμβαίνει, στον απόηχο και της εξέλιξης που γνωρίζουμε όλοι, δηλαδή το σύρσιμο της χώρας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κορώνεια. Είχαμε προβλέψει αυτή τη δραματική εξέλιξη, η οποία δυστυχώς μπορεί να μας επιβεβαιώνει, ταυτόχρονα όμως δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα και μειώνει σημαντικά τις ελπίδες για την αποκατάσταση της λίμνης Κορώνειας. Το ζήτημα είναι ποιος πληρώνει το μάρμαρο. Τα πρόστιμα δεν είναι για να αποκαταστήσουν τη λίμνη, είναι για να τιμωρήσουν αυτούς που με τις απαράδεκτες πολιτικές τους, στο έτος της Βιοποικιλότητας που μόλις ολοκληρώθηκε, έχουν ως έμβλημα και ως τρόπαιο την καταστροφή μιας λίμνης. Φυσικά ήταν ένα αδιέξοδο μοντέλο ανάπτυξης το οποίο και κατέρρευσε σε όλα τα επίπεδα, κατέρρευσε και το πολιτικό σύστημα, το πελατειακό, της διαπλοκής, αυτό που γνωρίσαμε. Η λίμνη καταστράφηκε από αυτό το μοντέλο τις τελευταίες δεκαετίες. Είχαμε δύο ευκαιρίες, με δύο master plan, για να μπορέσει να υπάρξει αυτή η άλλη προοπτική για τη λίμνη, για τους πολίτες. Το πρώτο οδηγήθηκε σε αδιέξοδο από μια άλλη διοίκηση της Νομαρχίας στην οποία είχαμε κάνει έγκαιρα κριτική. Ελπίσαμε στο δεύτερο master plan, στηρίξαμε όλες τις προσπάθειες της διοίκησης Ψωμιάδη και κυριάρχησε πάλι η ίδια νοοτροπία, η ανικανότητα, η διαπλοκή που οδήγησαν στο σημερινό αδιέξοδο.

Υπάρχει μία τελευταία ευκαιρία: να απομακρυνθούν όλοι εκείνοι οι οποίοι έχουν δείξει αρνητικά δείγματα γραφής, να μπουν στη διαχείριση της αποκατάστασης όλοι εκείνοι που πραγματικά πρόσφεραν για τη λίμνη, ο κόσμος του Πανεπιστημίου, ο κόσμος μέσα στη διοίκηση που έχει καταθέσει τις άλλες προτάσεις τις εναλλακτικές, που συμφωνεί με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και είναι καιρός να πάρουν την υπόθεση της Κορώνειας στα χέρια τους.

Για τη διαφάνεια και την αποκατάσταση της έννοιας της πολιτικής

Υπάρχουν διάφορα σοβαρά ζητήματα στην ελληνική κοινωνία। Δε θέλουμε να κάνουμε μόνο κριτική αλλά έχουμε και προτάσεις και θα πρέπει να απαντήσουμε στο φαινόμενο της απαξίωσης των πολιτικών και φοβούμαστε και της ίδιας της πολιτικής. Βλέπουμε κάθε λίγο εκφράσεις αποδοκιμασίας ως και επιθέσεις με αυγά, ντομάτες, υβρεολόγιο κτλ εναντίον πολιτικών, που δε βγαίνουν στην επικαιρότητα. Παρόλα αυτά υπάρχει κάτι που βράζει. Θα πρέπει το πολιτικό σύστημα, αν θέλει να εξακολουθήσει να περιφρουρηθεί η ίδια η έννοια της πολιτικής και να μην καταλήξουμε σε αυταρχικές συνταγές κάποια στιγμή. Γιατί κάπως έτσι ξεκινάει ένα κλίμα που στο τέλος έρχεται κάποιος λοχίας, κάποιος συνταγματάρχης είτε κάποιος Μπερλουσκόνι για να δώσει λύσεις. Θα πρέπει λοιπόν να παρθούν υπ’ όψη όλα αυτά που υπάρχουν ως κλίμα στην κοινωνική συνείδηση.

Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να μειωθεί δραστικά η χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. Όμως η μείωση δεν μπορεί να φθάσει ώστε να εμποδίσει τη λειτουργία των δημοκρατικών κομμάτων, ακριβώς επειδή τα κόμματα είναι μηχανισμοί που βγάζουν εκλογές και ξοδεύονται και είναι υποκριτικό και λαϊκίστικο να λέει κανείς να μειωθεί έως μηδενισμού η χρηματοδότηση, ακριβώς γιατί μετά την κρατική χρηματοδότηση έρχονται οι ιδιώτες επενδυτές, έρχεται η SIEMENS, έρχεται το μαύρο πολιτικό χρήμα. Γι’ αυτό πιστεύουμε στην απόλυτη διαφάνεια, πιστεύουμε ότι θα πρέπει να αναρτώνται στο Διαδίκτυο τα οικονομικά των κομμάτων, θα πρέπει να μειωθεί η βουλευτική αποζημίωση.

Και αυτά εμείς τα κάναμε πράξη από την πρώτη στιγμή. Με βάση ρύθμιση του καταστατικού που δεν είναι νέας εσοδείας αλλά είναι ήδη οκτώ ετών, δίνω τα μισά από τη βουλευτική μου αποζημίωση για τις ανάγκες του κόμματος. Αρνήθηκα από την πρώτη στιγμή, που δεν υπήρχε προοπτική τέτοιας κρίσης, να χρησιμοποιήσω τα προνόμια του βουλευτή, όπως το βουλευτικό αυτοκίνητο. Μου δώσανε ένα πολυτελές αυτοκίνητο όπως σε κάθε βουλευτή το οποίο αρνήθηκα να χρησιμοποιήσω. Μαθαίνω ότι ακόμα βρίσκεται στο υπόγειο πάρκινγκ της Βουλής, σκέφτομαι να το αναζητήσω και να το προσφέρω για κοινωνική χρήση.

Αυτά είναι μικρές πρακτικές επιλογές, τις οποίες μέχρι τώρα δεν έχουμε τονίσει αλλά δείχνουν και μια άλλη νοοτροπία, έναν άλλο δρόμο για το πως πρέπει να συμπεριφέρονται οι πολιτικοί. Αρνηθήκαμε την προσφορά αστυνομικού, όπως έχει κάθε βουλευτής και κάποια πολιτικά πρόσωπα έχουν και παραπάνω. Αρνηθήκαμε την προσφορά που ρυθμίζει ο νόμος για δεκάδες θέσεις πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης. Για παράδειγμα ο νόμος, που δεν είναι τόσο γνωστός, λέει ότι ανάλογα με τα ποσοστά των κομμάτων έχουν τη δυνατότητα πολλών θέσεων πάρκινγκ. Σε μας αντιστοιχούν για παράδειγμα 20 θέσεις πάρκινγκ στο κέντρο των Αθηνών και δεν χρησιμοποιήσαμε ούτε μία. Αυτά, λοιπόν, με σεμνότητα δεν τα δημοσιοποιήσαμε αλλά δεν είναι δυνατόν σήμερα να μην τα υποδεικνύουμε ως στάση και συμπεριφορά όλων των κομμάτων και των πολιτικών. Δυστυχώς, όλα τα κόμματα που εκπροσωπούνται σήμερα στη Βουλή, αυτά που σας περιγράφω, τα χρησιμοποιούν.

Για τη διαφάνεια, αυτό που εμείς προτείνουμε είναι η απεξάρτηση της Διοίκησης από τον κομματικό έλεγχο και η ύπαρξη σοβαρού πολιτικού κόστους για τη διαφθορά και την ανοχή σ’ αυτήν। Κόμματα που θα αποδειχθεί ότι έλαβαν "μαύρο" πολιτικό χρήμα, θα πρέπει να στερούνται την κρατική χρηματοδότηση για κάποια χρόνια, ενώ πολιτικά πρόσωπα με ανάλογη εμπλοκή θα πρέπει να εκπίπτουν από το αξίωμά τους. Τα οικονομικά των κομμάτων να ελέγχονται από Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου Κομματικών και Εκλογικών Δαπανών, τα μυστικά κονδύλια του υπουργείου Τύπου να καταργηθούν, η κρατική χρηματοδότηση να δίνεται σε όλα τα κόμματα αναλογικά με τις ψήφους που συγκέντρωσαν χωρίς ελάχιστο όριο ως προϋπόθεση. Υπάρχουν χώρες που χρηματοδοτούν την ψήφο που πήρε ένα κόμμα, ανεξάρτητα αν μπήκε στη Βουλή. Στην Ελλάδα πρέπει να χεις 1,5% κι εμείς λέμε ότι ανάλογα με τις ψήφους θα πρέπει να χρηματοδοτούνται όσοι συμμετέχουν. Παράλληλα, θεωρούμε απαραίτητο να αναρτηθεί στο διαδίκτυο το πρώτο και το τελευταίο Πόθεν Έσχες όλων των πολιτικών προσώπων, ώστε να φανεί ποιοι έχουν πλουτίσει κατά την πολιτική τους σταδιοδρομία και να δεσμευθούν όσα περιουσιακά στοιχεία δε δικαιολογούνται από δηλωμένα νόμιμα εισοδήματα. Αυτό είναι ένα πακέτο μέτρων εφαρμόσιμων και ρεαλιστικών, που οφείλουν να μπουν στην πολιτική συζήτηση.

Για την κρίση στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

Θα πρέπει να υπάρξει μια αναδιάταξη των μέσων έτσι ώστε να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις που έχει επιβάλλει η κυριαρχία του Διαδικτύου σε όλες τις μορφές. Μπόρεσε να σταθεί ο Τύπος στον ανταγωνισμό με την τηλεόραση, θα πρέπει να προσαρμοστεί με τις νέες συνθήκες. Δεν πρέπει να απαξιώνεται η δημοσιογραφική δουλειά. Οι εργαζόμενοι στα Μέσα πρέπει να πάρουν την υπόθεση της ενημέρωσης στα χέρια τους. Ανάλογα εγχειρήματα έχουν πετύχει σε σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η απάντηση πρέπει να είναι συλλογική και οργανωμένη. Αυτός θα είναι ο πραγματικός άνεμος που θα δώσει λύση στην ελλιπή ενημέρωση, ανεξάρτητα από τις διαθέσεις και τις στοχεύσεις των ίδιων των συντακτών και των εργαζομένων. Ο κόσμος θα το εκτιμήσει. Όλοι μας θα υποστηρίξουμε ανάλογες συλλογικές προσπάθειες. Οι λύσεις δεν μπορούν να στηρίζονται σε απολύσεις αλλά στις εμπνεύσεις και στη δυνατότητα να εκφρασθούν όπως πρέπει και οι συντάκτες και οι πολίτες. Τη στιγμή που μπορούν να το κάνουν στο Διαδίκτυο, γιατί να μην μπορούν να το κάνουν και στα άλλα Μέσα; Προφανώς γιατί υπάρχουν άλλες στοχεύσεις, σκοπιμότητες και συμφέροντα. Αυτός είναι ο άνεμος της ανανέωσης και η οριστική λύση στα ζητήματα: ποιότητα, διαφάνεια, συμμετοχικότητα.

Για επικοινωνία: Μ. Τρεμόπουλος 6982689868

17 Φεβ 2011

Ιδιωτικοί αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα: ΑΠΟ ΤΟ «ΘΑΥΜΑ» ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ, ΣΤΗΝ ΟΡΓΗ ΤΟΥ «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ»

http://www.tvxs.gr
του Γιάννη Παρασκευόπουλου*

Μήπως χρειαζόμαστε βαθύτερες αλλαγές πολιτικής;
• Τα υπέρογκα διόδια, καρπός της διαρκούς αύξησης των αυτοκινητοδρόμων
• Η Ελλάδα κατέχει πλέον και πανευρωπαϊκά ρεκόρ
• Ανάγκη ριζικών αλλαγών στην πολιτική μεταφορών.

Η ιστορία των ιδιωτικών αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, αρχίζει με την Αττική Οδό. Ο νέος δρόμος, με εξυπηρέτηση σαφώς ανώτερη από τους υπάρχοντες, προσελκύει τριπλάσια κίνηση από τις αρχικές προβλέψεις διασφαλίζοντας στις εταιρίες της κοινοπραξίας θεαματική οικονομική επιτυχία και μόνιμες πηγές εσόδων.
Πίσω από τη βιτρίνα, όμως, είχαμε δύο τουλάχιστον σοβαρές παρενέργειες:
• Η κοινοπραξία πίεσε σθεναρά για[...] ματαίωση του Προαστιακού, που σώθηκε μόνο την τελευταία στιγμή, όταν τον απαίτησε ακόμη πιο σθεναρά η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή. Στο μεταξύ όμως προχωρούσε εσπευσμένα, ως υποκατάστατο, η κατεπείγουσα προέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο, όπου η απουσία μελετών για τους ενδιάμεσους σταθμούς, κόστισε τελικά μια πολύμηνη αναγκαστική διακοπή της γραμμής, το 2009.
• Οι επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου στον Υμηττό και την Ανατολική Αττική αποτελούν πάγιο στόχο της κοινοπραξίας, που πιέζει σταθερά όλες τις κυβερνήσεις της τελευταίας 10ετίας, αδιαφορώντας για τις επιλογές των πολιτών και για τις συνέπειες στο περιβάλλον.

Επεκτείνοντας την Αττική Οδό σε… όλη τη χώρα

Η Αττική Οδός αποτέλεσε πρότυπο σε πολύ ευρύτερη κλίμακα. Λίγο πριν το τέλος της διακυβέρνησής του, ο Κ. Σημίτης επέλεξε να υποσχεθεί σε κάθε Έλληνα έναν αυτοκινητόδρομο σε απόσταση μιας ώρας από την πόρτα του σπιτιού του. Την εκπλήρωση δρομολόγησαν η Νέα Δημοκρατία και ο κ. Σουφλιάς, με συμβάσεις παραχώρησης διοδίων για κλειστούς αυτοκινητοδρόμους που θα καλύπτουν κάθε γωνιά της ηπειρωτικής Ελλάδας, φθάνοντας συνολικά τις 2.500 χλμ.
Με τα δεδομένα αυτά, το 2015:
• Θα είμαστε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου οι αυτοκινητόδρομοι θα ξεπερνούν το συνολικό μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου. http://epp.eurostat.ec. europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-08-028/EN/KS-SF-08-028-EN.PDF
• Σε κάθε 100.000 κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας θα αντιστοιχούν 24 χλμ. κλειστών αυτοκινητοδρόμων, όταν στην Ελβετία αντιστοιχούν 18 χλμ., στη Γαλλία 17 χλμ. και στη Γερμανία «μόλις» 15 χλμ.
• Ανά 1000 τετραγωνικά χιλιόμετρα ηπειρωτικού εδάφους μας, θα έχουμε 23 χλμ. αυτοκινητοδρόμων, όταν η Αυστρία έχει 20, η Γαλλία 17, η Βρετανία 16 Ένα τέτοιο φαραωνικό πρόγραμμα απαιτεί φυσικά και τους ανάλογους πόρους. Δεσμεύτηκε λοιπόν η μερίδα του λέοντος από τα κοινοτικά κονδύλια, εκταμιεύθηκαν μεγάλα ποσά για απαλλοτριώσεις, συμφωνήθηκαν με διάφορα προσχήματα γενναίες άμεσες και έμμεσες κρατικές πληρωμές.
Κυριότερος όμως πόρος ήταν τα διόδια, που για πρώτη φορά έπαψαν να είναι συμβολικά και να αφορούν μόνο τη συντήρηση των δρόμων. Το υπάρχον δίκτυο έγινε πηγή άντλησης εσόδων για τα μελλοντικά τμήματα και οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες επέλεξαν να χρηματοδοτήσουν τα έργα τους με το μέγιστο δυνατό τραπεζικό δανεισμό και με τα ελάχιστα δυνατά ίδια κεφάλαια: Ενδεικτικά, για τον άξονα Ελευσίνα-Πάτρα-Καλαμάτα προβλέπονται 20% απευθείας επιδότηση από το Ελληνικό Δημόσιο και μόλις 7% ίδιες συμμετοχές, που κι αυτές καλύπτονται κυρίως με δανεισμό.

Όταν οι εργολάβοι γίνονται κατακτητές

Κάπου εδώ αρχίζουν καταστάσεις πραγματικά νοσηρές:
• Με το ξεκίνημα των συμβάσεων, ο σιδηρόδρομος από «φτωχός συγγενής» γίνεται «ανεπιθύμητος συγγενής». Το 2008 παγώνουν όλες οι επενδύσεις εκτός του βασικού άξονα, το 2009 (ήδη επί Ν.Δ.) περικόπτονται δραστικά τα δρομολόγια, το 2010 η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται με «πειραγμένα» στοιχεία για τον ΟΣΕ για να συναινέσει στην ψήφιση ενός νόμου που τον στραγγαλίζει οικονομικά και κλείνει το μισό δίκτυο. Οι προβλέψεις για ξήλωμα των γραμμών και απόδοσή τους σε άλλες χρήσεις ώστε να μη μπορεί να ξαναλειτουργήσει τρένο ούτε και στο μέλλον, ταιριάζουν γάντι με τα συμφέροντα των αυτοκινητοδρόμων να πετύχουν μονοπωλιακή θέση.
• Τα διόδια εισπράττονται και σε δρόμους που δε δικαιολογούν χρέωση των οδηγών. Για να μπορούν να εισπράττονται διόδια στη διαδρομή Κορίνθου-Πατρών, χρειάστηκε να τροποποιηθεί ακόμη και η…. ευρωπαϊκή νομοθεσία, κάτι που πιθανότατα θα ήταν ανέφικτο χωρίς το «ενδιαφέρον» μεγάλων ευρωπαϊκών εταιριών όπως η HOCHTIEF. Στην επίσημη ιστοσελίδα της τελευταίας http://www.hochtief-concessions.com/concessions_en/4.jhtml βλέπουμε ότι αυτή τη στιγμή δεν έχει σε καμιά άλλη χώρα συμμετοχή σε αυτοκινητοδρόμους υπό κατασκευή.
• Αρκετοί όροι φαίνονται σχεδιασμένοι για να θωρακίσουν τις κοινοπραξίες απέναντι στον ανταγωνισμό του σιδηροδρόμου. Στη σύμβαση της Ιονίας Οδού προβλέπεται ειδική οικονομική ρήτρα κατά του Δημοσίου, αν τελικά κατασκευαστεί τρένο από Καλαμπάκα προς Γιάννενα και Ηγουμενίτσα. Στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού, οι σιδηροδρομικές γραμμές εξομοιώνονται με δίκτυα κοινής ωφέλειας, που ξηλώνονται και μετατοπίζονται με δαπάνες του Δημοσίου παντού όπου εμποδίζουν την πρόοδο των οδικών έργων.
• Η ίδια κοινοπραξία εκμεταλλεύεται καταχρηστικά το προνόμιο να μη δεσμεύεται από τις κατασκευαστικές μελέτες της γραμμής Κιάτο-Πάτρα. Δημιουργεί έτσι δικά της εργοτάξια πάνω στη σιδηροδρομική χάραξη και πολλαπλασιάζει τα «σημεία εμπλοκής» με το σιδηρόδρομο που διεκδικεί να αναλάβει η ίδια με απευθείας ανάθεση. Αν υποψιάζεστε ότι τα συμφέροντα της κοινοπραξίας ταιριάζουν καλύτερα με ένα τρένο που δε θα λειτουργήσει πριν ολοκληρωθεί ο δρόμος και που θα μένει μακριά από την πόλη και το λιμάνι της, ο ισχύων σχεδιασμός προβλέπει όντως ότι το τρένο θα λειτουργήσει το 2015 και θα σταματά στο … Ρίο. Αναλυτικές καταγγελίες έχουν δημοσιοποιήσει οι Οικολόγοι Πράσινοι στο http://www.ecogreens-gr.org/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=1474:2010-11-02-15-11-19&catid=33:2009-03-18-07-39-11&Itemid=51
Οι εταιρίες όμως των αυτοκινητοδρόμων λειτούργησαν ως κατακτητές και σε μια σειρά άλλα επίπεδα. Παραβίασαν τις υποχρεώσεις τους για τα παράπλευρα οδικά δίκτυα, αρνήθηκαν να συνδιαλλαγούν με τις τοπικές κοινωνίες που βρέθηκαν φόρου υποτελείς για τις καθημερινές τους μετακινήσεις, προώθησαν πλήρη αδιαφάνεια στα οικονομικά τους στοιχεία και την απόσβεση των επενδύσεών τους, έδειξαν αλαζονεία όταν οι οδηγοί-πελάτες τους άρχισαν να πιέζονται με την οικονομική κρίση και τα ακριβά καύσιμα. Βρέθηκαν έτσι εύλογα στο επίκεντρο της οργής των πολιτών και στο στόχαστρο ενός πολύμορφου και αυθόρμητου κινήματος, καθώς όλα αυτά τα χρόνια έδειχναν να απολαμβάνουν την πολιτική τους ισχύ και τη δυνατότητα να επιβάλλουν αποφάσεις στο πολιτικό σύστημα.

«Δεν πληρώνω»: τι βρίσκεται πέρα από την οργή;

Η οργή είναι λοιπόν εύλογη, δεν πρέπει όμως να κρύβει από τα μάτια μας τα υπόλοιπα στοιχεία του παζλ των μεταφορών:
• Ότι, με εξαίρεση την ολοκλήρωση του άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη, η Ελλάδα δε χρειάζεται άλλους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους. Οι πιο πολλές από τις συμβάσεις του κ.Σουφλιά θα πρέπει είτε να καταγγελθούν τελείως είτε να αναθεωρηθούν ριζικά.
• Ότι οι τοπικές κοινωνίες έχουν ήδη αρχίσει να δίνουν έμφαση και στις εναλλακτικές λύσεις: μόλις την περασμένη εβδομάδα, στη Φλώρινα σε μια μόνο μέρα συγκεντρώθηκαν για τη διακοπή του τρένου 6.000 υπογραφές διαμαρτυρίας, περίπου το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
• Ότι περισσότερο από τους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους που αποτελούν αυτοκίνηση πολυτελείας, χρειαζόμαστε σύγχρονο τρένο, υποδομές συνδυασμένων μεταφορών, αξιοπρεπείς και ασφαλείς τοπικούς και υπερτοπικούς δρόμους, προσιτό κόστος στις συγκοινωνίες με τα νησιά. Στις σημερινές συνθήκες, τίποτα από αυτά δε μπορεί να υλοποιηθεί αν οι υπάρχοντες κλειστοί αυτοκινητόδρομοι λειτουργούν χωρίς διόδια.
Θα πρέπει λοιπόν να αναζητήσουμε με σοβαρότητα τρόπους ώστε τα διόδια να χρηματοδοτούν τις εναλλακτικές λύσεις απέναντι στους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους: τοπικά οδικά δίκτυα, βελτιώσεις και διαπλατύνσεις σε άξονες μέσων ταχυτήτων, παρακάμψεις οικισμών, χρηματοδότηση της λειτουργίας του σιδηροδρόμου και συμπλήρωση των κρίκων που λείπουν στο δίκτυό του, επιδότηση του εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες, χρηματοδότηση του «μεταφορικού ισοδυνάμου» στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ώστε το κόστος του εισιτηρίου να μην ξεπερνά αυτό των αντίστοιχων αποστάσεων στη στεριά.
Η κρίση δεν προσφέρεται για παρωχημένες πολυτέλειες άλλων εποχών, ούτε όμως και για διεκδικήσεις στα τυφλά. Χρειαζόμαστε λύσεις που να απαντούν εξίσου πειστικά τόσο στην οικονομική όσο και στην περιβαλλοντική κρίση, λύσεις που να μη στηρίζουν την κοινωνική συνοχή σε μια (πιθανότατα ελάχιστα εφικτή πια) «δημοκρατία στην κατανάλωση».
Στις μεταφορές αυτό σημαίνει ότι διεκδικούμε για όλους προσιτές και ποιοτικές εναλλακτικές λύσεις απέναντι στην αυτοκίνηση, λύσεις που πάντως συγκρούονται με όσα μας «προτείνουν» η κυβέρνηση και η τρόικα μέσα από νομοθετήματα όπως το πρόσφατο για τον ΟΣΕ ή το τωρινό για τις συγκοινωνίες.
Αν είναι όμως να οικοδομήσουμε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο, στηριγμένο κυρίως στα συλλογικά αγαθά και την αλληλεγγύη, αυτό περνάει και από την αλλαγή στο τι ζητάμε και τι δε ζητάμε για τις μετακινήσεις μας.

*Ο Γιάννης Παρασκευόπουλος είναι εκπρόσωπος τύπου των Οικολόγων Πράσινων

14 Φεβ 2011

Να σπάσουν τώρα οι προκαταλήψεις απέναντι στους Ρομά
Τα παιδιά τους έχουν ίσα δικαιώματα στην μόρφωση

Έντονη κριτική των Οικολόγων Πράσινων στην επιστολή του δημάρχου για αναστολή του εκπαιδευτικού προγράμματος

Το θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών των τσιγγάνων που ζουν στην περιοχή μας έχει λάβει διαστάσεις και αποτελεί κυρίαρχο θέμα των ημερών. Οι ανακοινώσεις των Συλλόγων Γονέων των πέντε Σχολείων, τα κείμενα και οι απειλές ότι θα κλείσουν τα σχολεία, αλλά και η επιστολή του Δημάρχου κ Κοτρωνιά στην αναπληρώτρια Υπουργό Παιδείας κ. Γεννηματά για την αναστολή του προγράμματος για την εκπαίδευση των παιδιών, αναδεικνύουν τη σοβαρότητα του ζητήματος.

Δείχνουν πόσο ισχυρές είναι οι[...] προκαταλήψεις στην κοινωνία της Λαμίας για τους Ρομά και η αδυναμία να αντιληφθούν όλοι ότι οι Ρομά είναι Έλληνες πολίτες με δικαιώματα και υποχρεώσεις και φυσικά ότι τα παιδιά τους έχουν ίσα δικαιώματα στη μόρφωση. Δείχνουν τη χρόνια έλλειψη πολιτικής βούλησης από μέρους της πολιτείας για να αντιμετωπιστούν ως ένα βαθμό αυτά τα θέματα.

Ουσιαστικά όμως στις αιτιάσεις των Συλλόγων Γονέων και στην ίδια την επιστολή του Δημάρχου απαντά ευθέως η ίδια η Υπουργός. Στον χαιρετισμό της πριν λίγες μέρες η κ. Φ. Γεννηματά στην εναρκτήρια εκδήλωση της εκστρατείας DOSTA! (3/2/2011) για την καταπολέμηση των προκαταλήψεων και του ρατσισμού κατά των Ρομά τόνισε την ανάγκη να σπάσουν αυτές οι προκαταλήψεις στην ελληνική κοινωνία. “Να πούμε «αρκετά», φτάνει πια με τα στερεότυπα για τους Ρομά συμπολίτες μας.”

Αναφερόμενη δε άμεσα στο θέμα που προέκυψε στη Λαμία, χωρίς να κατονομάζει, είχε πει: «Ακόμη και σήμερα λανθασμένες αντιλήψεις για τους Ρομά και το χαρακτήρα των προβλημάτων τους, οδηγούν συχνά σε κοινωνικές αντιδράσεις, όπως καταλήψεις σχολείων, στα οποία πρόκειται να φοιτήσουν Ρομά μαθητές ή σε ενυπόγραφες προς το Υπουργείο Παιδείας διαμαρτυρίες Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας διαμαρτυρίας προς το Υπουργείο μας αφορούσε στην εγκύκλιο που αποστάλθηκε φέτος στα σχολεία και ενθάρρυνε τους διευθυντές να μην παρακωλύουν την εγγραφή παιδιών Ρομά, λόγω έλλειψης πιστοποιητικού μόνιμης κατοικίας».

Οι αντιδράσεις που προέκυψαν αφορούν δυστυχώς λογικές κοινωνικών διακρίσεων και περιθωριοποίησης, που «…καθιστούν το δικαίωμα για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση απαγορευμένο για εκείνους τους συμπολίτες μας που ζουν υπό συνθήκες φτώχειας και απομόνωσης σε αυτοσχέδιες κατοικίες..». Άρα «…τα παιδιά Ρομά, που δεν έχουν μόνιμη κατοικία, πρέπει να περιμένουν να γραφτούν στο σχολείο, όταν οι οικογένειές τους θα έχουν αποκτήσει μόνιμη κατοικία»!!(από την ομιλία της κ. Γεννηματά)

Μεγάλο ατόπημα θεωρούμε οι Οικολόγοι Πράσινοι την επιστολή του δημάρχου Λαμιέων προς την αναπληρώτρια Υπουργό Παιδείας, όπου ζητά αναστολή του προγράμματος εκπαίδευσης των παιδιών των Ρομά μέχρι οι γονείς τους να δεχτούν να μετεγκατασταθούν στην Καμηλόβρυση.

Ο Δήμαρχος ενήργησε για ένα τόσο σοβαρό θέμα στα όρια της αμφισβήτησης των ίδιων των συνταγματικών επιταγών και μάλιστα χωρίς απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Ειδικά στο θέμα της μόνιμης κατοικίας γνώριζε την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, ενώ το Σύνταγμα δεν αναφέρει πουθενά ότι στη μόρφωση συμμετέχουν μόνο οι Έλληνες πολίτες που έχουν μόνιμη επίσημη κατοικία.

Αλλά το σημαντικότερο για μας ατόπημα του Δημάρχου είναι η τακτική του εκβιασμού που ακολουθεί, βάζοντας τα μικρά παιδιά ως μοχλό για να πιέσει τους γονείς τους να δεχθούν την μετεγκατάστασή τους. Ή πηγαίνετε στην Καμηλόβρυση ή τα παιδιά σας δεν θα μάθουν γράμματα. Δεν έχει κανένα δικαίωμα ο Δήμαρχος να καθιστά θύματα τα παιδιά, με όρους εκβιασμού, των όποιων επιλογών των γονιών τους.

Η Πολιτική Κίνηση Φθιώτιδας των Οικολόγων Πράσινων

2 Φεβ 2011

ΤΕΤΑΡΤΗ 2 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΥΓΡΟΤΟΠΩΝ


ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ

ΤΕΤΑΡΤΗ 2 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΥΓΡΟΤΟΠΩΝ

ΣΕ ΠΟΛΥ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΘΕΣΗ ΒΡΙΣΚΕΙ ΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ Η ΦΕΤΙΝΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ!

Η Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων είναι μια ευκαιρία να στοχαστούμε σχετικά με τις αξίες των υγροτοπικών οικοσυστημάτων και να δράσουμε για να περιορίσουμε τα πλήγματα που δέχονται (ρυπάνσεις, αποξηράνσεις, καταπατήσεις). Ακόμη και σε στενά οικονομικούς όρους η προστασία των υγροτόπων κοστίζει λίγο και αποδίδει πολλαπλάσια, διαφυλάσσοντας αποθέματα πόσιμου νερού, προστατεύοντας από πλημμύρες, στηρίζοντας πολύτιμα για την γεωργία είδη. Σε άλλες χώρες εκτιμούν σε πολλά δισεκατομμύρια τις υπηρεσίες που μας προσφέρουν οι υγρότοποι: εκτιμήσεις για 63 εκ. εκτάρια υγροτόπων παγκοσμίως υπολογίζουν συνεισφορά φυσικών πόρων αξίας 3,4 δις δολαρίων σε ετήσια βάση - http://www.earthscan.co.uk/tabid/102729/Default.aspx).

Στην Ελλάδα, αν [...]κάτι σφραγίζει συμβολικά την κατάσταση των υγροτόπων ενόψει της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας τους, είναι οι απογοητευτικές εξελίξεις για τη λίμνη Κορώνεια με αποκορύφωμα την παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Πολλά από τα μέτρα του Σχεδίου Αποκατάστασης της λίμνης, για το οποίο η χώρα μας είχε ζητήσει ενίσχυση από το Ταμείο Συνοχής, εξακολουθούν να μην έχουν τεθεί σε εφαρμογή, ενώ οι περισσότεροι από τους όρους που τέθηκαν για τη χρηματοδότηση δεν έχουν τηρηθεί. Έτσι, η Επιτροπή αποφάσισε να μην ανανεώσει, προς το παρόν, τη συγχρηματοδότηση για το σχέδιο δράσης στη λίμνη και τονίζει πως «λόγω ασήμαντης προόδου μέχρι τώρα», αποφάσισε την προσαγωγή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.



Δυστυχώς δεν πρόκειται για το μόνο κακό νέο για τους ελληνικούς υγροτόπους, που συνεχίζουν να δέχονται έντονες πιέσεις από ρύπανση, αμμοληψίες, οικιστικές επεκτάσεις, υπεράντληση και γενικότερα κακοδιαχείριση των υδάτινων πόρων, στις οποίες η πολιτεία μένει απαθής. Ίσως είναι όμως το χειρότερο, καθώς γκρεμίζονται οι όποιες ελπίδες είχαν επενδυθεί σε μια νέα καλύτερη αντιμετώπιση του ζητήματος, αν και έγκαιρα είχαμε προειδοποιήσει για τις αρνητικές εξελίξεις και ζητούσαμε να μην στηρίξει το νέο Υπουργείο Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής αποτυχημένες πρωτοβουλίες της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Έντονα σημάδια αποσύνθεσης δείχνει ωστόσο συνολικότερα το σύστημα προστασίας των ελληνικών υγροτόπων και των περιοχών του δικτύου Natura2000. Πέρυσι, μετά και από δικές μας εκκλήσεις για την ανανέωση των συμβάσεων των εργαζομένων στους Φορείς Διαχείρισης, έγινε εφικτό να διασφαλιστεί τουλάχιστον η συνέχιση της λειτουργίας τους, όπου αυτοί έχουν ιδρυθεί. Ελάχιστα άλλα μέτρα συνόδευσαν όμως αυτή την υποτυπώδη και εξαιρετικά επείγουσα κίνηση, με αποτέλεσμα οι κακοδαιμονίες να συνεχίζονται. Και σαν να μην έφτανε αυτό, οι αλλαγές που έφερε ο νέος χάρτης της αυτοδιοίκησης, κατά τις οποίες πολλά μέλη των ΔΣ των Φορέων μένουν πλέον χωρίς κάποια θεσμική ιδιότητα και κάλυψη, έδωσαν ένα ακόμη κτύπημα στην ούτως ή άλλως προβληματική λειτουργία, καθώς δεν είχαν γίνει έγκαιρες προβλέψεις, ούτε υπήρξε και κατάλληλος προγραμματισμός.

Η κατάσταση αυτή καθίσταται τραγική υπό το φως και των συζητήσεων στη Βουλή για το νομοσχέδιο σχετικά με την προστασία της βιοποικιλότητας της χώρας. Οι Φορείς Διαχείρισης θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως αντίβαρο στις μικρόνοες αντιδράσεις που εγείρονται σε κάθε έννοια προστασίας, ακόμη και από σοβαρά – υποτίθεται – μέλη του ελληνικού κοινοβουλίου. Το ότι εν έτη 2011 συζητάμε ακόμη για το «αν τα αυγά του Πελεκάνου εμποδίζουν την ανάπτυξη», είναι δείγμα του εξαιρετικά χαμηλού επιπέδου ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης μεγάλου μέρους της ελληνικής κοινωνίας και των εκπροσώπων της, το οποίο δεν μπορεί να εξηγηθεί αποκλειστικά και μόνο από τις συνθήκες της οικονομικής κρίσης.

Τα τελευταία χρόνια αναδύεται πάντως και στη χώρα μας μια νέα γενιά συμπολιτών μας, προβληματισμένη, με νέες ευαισθησίες και ωριμότατη αίσθηση ευθύνης, που μέσα στην όλη κρίση αγωνιά και για το περιβάλλον στο οποίο καλείται να ζήσει. Η γενιά αυτή ασφυκτιά αναζητώντας διεξόδους και φωνές λογικής, και διαπιστώνει να υπονομεύεται το μέλλον της από απίστευτα οπισθοδρομικές νοοτροπίες. Επιδιώκουμε να εκφράσουμε και τις δικές της αγωνίες, απαιτώντας εκτός των άλλων, την αμεσότερη ενεργοποίηση της ελληνικής πολιτείας για την προστασία των ελληνικών υγροτόπων και της βιοποικιλότητας.

Εάν δεν μπορεί να το διασφαλίσει το σημερινό πολιτικό προσωπικό, τότε θα πρέπει να τους δείξουμε ότι ωριμάζει μια νέα δυναμική που θα τους αφήσει πίσω.


Η Θεματική Ομάδα Περιβάλλοντος των Οικολόγων Πράσινων


Για περισσότερες πληροφορίες:
Γιώργος Μπλιώνης 6944 869772
Γιώργος Χατζηνικολάου 6993 531883